Z pekla do ráje (aneb 4.C v pivovaru)

17. 12. 2019 měla 4. C pod vedením paní učitelky Trávníčkové možnost navštívit Měšťanský pivovar Strakonice. Šlo se místo 8. a 9. hodiny, účast žáků ve škole byla ten den výjimečně hojná…

Hned u brány se nás ujal usměvavý sládek Vlastimil Matej. „Celkově vás má ta exkurze dojmout a přimět k tomu, abyste pili víc piva.“ Po těchto přívětivých slovech jsme se natěšeně vydali za poznáním celého komplexu.

V první místnosti nám byl popsán počátek veškeré výroby piva. Do vody ve velkých stíracích kádích se přidává šrotovaný slad (nešrotovaný jsme mohli i ochutnat) a probíhá tzv. vystírání. Poté se směs zahřívá v kotlích na určité teploty a aktivují se různé enzymy, které pak štěpí složité polysacharidy obsažené ve sladu na zkvasitelné cukry. Na panu sládkovi byla ve chvíli vysvětlování tohoto procesu znát lehká nervozita (prý z přítomnosti paní učitelky, jež se mu kdysi také pokoušela něco málo z chemie předat). Říkal, že si před jejím příchodem musí vždy všechno pečlivě zopakovat, aby neudělal žádnou chybu. Následně nás zavedl na spilku, kde pivo ve velkých nádobách po přidání pivovarských kvasinek bouřlivě kvasí. Prohlédli jsme si také zrací sklepy, k radosti všech pan Matej vrchovatě naplnil dva několikalitrové korbele a nechal je kolovat. Čepoval ještě jednou – žízeň je totiž nebezpečná. Přidal mnohé zajímavosti, například že tanky, kde pivo zraje, se musí čistit manuálně a že i samotná výroba zlatavého moku je ruční prací.

Prohlédli jsme si sklad sudového piva – stěží jsme se do něj vešli, přitom tam byla zásoba na pouhé 2 až 3 dny. V létě prý stáčí každý den, občas i v noci. Dozvěděli jsme se mimo jiné, že DUDÁK chutná až v daleké Budapešti, proto si na etiketách můžete přečíst nápis i v maďarštině. Zjistili jsme také, jak probíhá filtrace – z vyrovnávacího tanku pivo teče skrz křemelinový filtr, na němž se zachytí kvasinky. Tento proces se poté opakuje. Bylo nám popsáno plnění PETek a způsob stáčení piva do sudů. K závěru jsme si prohlédli plnicí linku, kudy za den projede až 100 000 „lahváčů“. Seznámili jsme se ještě s technikou mytí lahví louhem.

Následně jsme obsadili celou degustovnu, plni (pro některé ne nových) informací a piva jsme poděkovali za obohacující exkurzi a paní učitelka zavelela k rozchodu.

Autor: Barbora Kubešová, 4.C
Přečteno: 1321x
Vydáno: 17.12.2019



Další články v kategorii

C6H12O6 → 2 CH3CH2OH + 2 CO2
Hodina moderní chemie
Student našeho gymnázia bojuje o postup do mezinárodního kola ChO
Exkurze do Pivovaru Strakonice
Chemická exkurze