Mezinárodní Evropská geografická olympiáda

Ve dnech od soboty 25. června do středy 29. června jsem přijal čest reprezentovat naši republiku na mezinárodní Evropské geografické olympiádě, jež byla v online prostředí Teams pořádána srbskou Bělehradskou univerzitou. 

Vlastní soutěž obsahovala 3 geografické testy – písemný test, zaměřený především na naše fyzickogeografické, klimatologické a kartografické znalosti, praktická část, kladoucí si za cíl prověřit schopnost řešit konkrétní úlohy především z oblasti ekologie a krajinné regionální geografie (hl. část se věnovala srbskému NP Kopaonik) a multimediálního testu představujícího jakousi všehochuť, v níž se mísily jak teoretické znalosti fyzické i socioekonomickodemografické geografie, tak zcela konkrétní příklady z užší znalosti světových i evropských regionů.

Celkově hodnotím multimediální test jako nejtěžší a nejtvrdší zkoušku, jelikož od nás vyžadoval téměř bleskovou analýzu dat (40 otázek za 20 min), což je příčinou toho, že mě bavil nejvíce. Dalšími body programu byly prezentace na témata energetického a zemědělského využití kompostu a biomasy, slavnostní ceremoniály, kulturní odpoledne a další společenské akce.

V celkovém hodnocení naše země získala v konkurenci mnoha převážně východoevropských a balkánských zemí (Bulharsko, Rusko, Rumunsko, Kazachstán, Slovinsko, Litva…) 4 stříbrné a 3 bronzové medaile, což považuji za velmi obstojný a kvalitní výsledek reprezentace.

Olympiádu jsem si užil a v individuální části získal stříbrnou medaili. Osobně mohu účast v soutěžích podobného formátu (bez ohledu na předmět) zcela doporučit, jelikož zde člověk neobjeví jen mnoho znalostí a specifických zajímavostí, ale pozná nové lidi a jejich kulturu, což je nevyčíslitelným benefitem všech podobných akcí.

 Za hlavní přínos bych však označil to, že se tím učím inovativnímu způsobu myšlení založenému na propojení hlubších souvislostí a kritickému náhledu na dnešní svět, který mi umožňuje vidět podstatně víc, než je nám předkládáno ze strany médií a internetu. Podle mě je to nejkvalitnější možná příprava na všechny budoucí zkoušky (např. na maturitu) a je to daleko účinnější metoda učení, než jen pouhé „hloupé memorování učiva“.

Autor: Marián Mařík
Přečteno: 271x
Vydáno: 29.6.2022



Další články v kategorii

Beseda o Keni
Zeměznalec –⁠ Letní škola geoinformatiky 2022
Celostátní kolo Zeměpisné olympiády
Krajské kolo Zeměpisné olympiády
S GYMNÁZIEM NA CESTÁCH